Ny statistik från SCB/ Tillväxtverket visar att rekordmånga svenska gäster bodde på Sveriges campingplatser under 2021.

Totalt uppgick antalet gästnätter på Sveriges campingplatser till 15,5 miljoner, en ökning med 21 procent. De svenska gästnätterna ökade med 13 procent till 13,8 miljoner och de internationella gästerna strömmade till under slutet av sommaren. Under augusti och september hade Sveriges campingplatser fler gäster från Tyskland och Nederländerna än samma period före pandemin.

-Att så många nya svenska gäster hittade till Sveriges campingplatser under 2021 är fantastiskt. Det internationella resandet påverkades av pandemin, men även här såg vi ett stort intresse för Sverige så fort möjligheterna att resa hit infann sig, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.

Camping fortsätter att vara Sveriges största semesterboende. Under sommarperioden juni till augusti är 44 procent av Sveriges alla turistövernattningar på en campingplats. Den ökade försäljningen av husvagnar och husbilar bidrar till ökad efterfrågan och branschens investeringar i produktutveckling och marknadsföring till att allt fler väljer campingboendet.

Gästnätterna i alla svenska län har återhämtat sig väl efter pandemin. Områden som drabbades extra hårt under pandemin kom tillbaka mycket starkt under 2021, inte minst Kronoberg/Småland där gästnätterna ökade med 81 procent jämfört med 2020. De tre största campingregionerna är Västra Götaland, Kalmar/Öland och Halland.

-Vi ser att intresset för camping och svensk turism fortsätter att öka. Branschen är motorn för turismen på väldigt många svenska destinationer under sommarmånaderna och för många gäster är campingplatsen i sig den enskilt viktigaste reseanledningen. Inför 2022 ser vi ett fortsatt stort intresse från alla marknader. Extra roligt är att vi ser att de norska gästerna nu kommit tillbaka för att planera och boka sin semester på Camping.se säger Peter Jansson.

Den internationella turismen med Norge, Tyskland och Nederländerna kom delvis tillbaka 2021. Framför allt gällde det resor från Tyskland och Nederländerna mot slutet av sommaren. De internationella gästnätterna uppgick till 1,7 miljoner jämfört med 580 000 under 2020. Potentialen framöver är dock mycket stor och det finns fortfarande stora volymer att återhämta. SCR har under 2022 förstärkt sin marknadsföring i Tyskland och genomför flera digitala marknadsföringsaktiviteter tillsammans med motor- och turistorganisationen ADAC för att få fler tyska turister till Sverige.

Snabba fakta

  • Totalt antal gästnätter: 15,5 miljoner, en ökning med 21 procent (12,8 miljoner, 2020)
  • Internationella gästnätter: 1,7 miljoner (580 000, 2020)
  • Boendefördelning: Husbil 13 procent, husvagn 68 procent, tält 5 procent, stuga 14 procent
  • Marknadsandel juni-aug: 44 procent (övriga boenden är hotell, stugor, vandrarhem och privatuthyrning)

Foto: Anna Hult

Försäljning

Per Lodén

Per Lodén

Säljare

Ove Ek

Ove Ek

Säljare

Marcus Fältsjö Holm

Marcus Fältsjö Holm

Säljare

Mikael Wikman

Mikael Wikman

Säljare

Besök oss i Ludvika

Snöåvägen 20b
771 42 Ludvika
Tel: 0240-30500

E-post:
info@kurtshusvagnar.se

Sociala medier

Kanon-Kurts webb-tv ger er som tittare en inblick bakom kulisserna på mellansveriges största husvagns- och husbilshandlare. Följ med när vi möter kunder, visar husvagnar och husbilar samt delar med oss av allt som sker innanför husets väggar.